آیا مربع کردن زمینها، شهری اسلامی می سازد؟

آقای مهندس حمید برومند صالح (سایت ایشان) مصاحبه ای با خبرگزاری قرآنی ایران در مورد اصول معماری اسلامی درشهرسازی ایران کرده است. پیشنهاد ایشان تبدیل زمینهای مستطیل شکل به مربع برای رسیدن به شهرسازی اسلامی است.
"از آنجا كه حياط در معماری قديم مسلمانان مفهومی متعالی بوده، تبديل قطعه‌زمين‌های مستطيل‌شكل به مربع‌شكل، گامی برای رسيدن به شهر اسلامی خواهد بود چرا كه اگر زمين مربع باشد می‌توان حياط مركزی برای آن در نظر گرفته و اطراف حياط ديگر قسمت‌های ساختمان را تعبيه كرد." (تاکید از من)
اول اینکه خیلی از دوستان با مراجعه به پلان ساختمانهای قدیمی دارای حیاط مرکزی میبینند که لزوما برای ایجاد حیاط مرکزی نیازی به مربع کردن زمین نیست. خانه های بسیاری با ابعاد مستطیل شکل وجود دارند که اتفاقا دارای حیاط مرکزی مناسبی بوده و سالها مورد استفاده قرار گرفته اند.
دوم اینکه ایجاد حیاط مرکزی، لزوما گامی برای رسیدن به شهر اسلامی نیست. شاید خانه ای را به زعم ایشان از نظر هندسی ، اسلامی کند اما تا شهراسلامی فاصله زیادی است! نمونه ای از برخورد صرف معمارانه با موضوعاتی در مقیاس شهری!
دوم اینکه با توجه به سوابق ایشان ، تجربه ایشان بیشتردر کارهای معماری است و با همان دید معمارانه برای مسایل شهری ، پیشنهاد ارایه می دهند. دیدگاهی که شاید مسوول برخی نابسامانی های امروز شهرهای ما است. به عنوان مثال ایشان می فرمایند:
"تهران اگر بخواهد شهر سالم و شهر مسلمانان شود، خيلی بايد تغيير و تحول در آن صورت گيرد به‌صورتی كه بسياری از خانه‌ها خراب شده و قطعاتی كه مستطيل‌شكل هستند خراب شده و تبديل به قطعات مربع شوند." (تاکید از من)
پاک کردن صورت مساله، برخوردهایی مانند کارهای هوسمان در پاریس، پروژه نواب در تهران، خیلی وقت است که مشکلات خود را نشان داده ولی هنوز از آنها درس نمیگیریم.
به نظر من مربع کردن زمینها شهر اسلامی نمی سازد چون شهر فقط چند ساختمان مسکونی نیست. مربع کردن فقط کار طراحی برای حیاط مرکزی را ساده تر می کند. اما لزوما شهر را اسلامی نمی کند. حتی قدمی برای رسیدن به آن نیست.
تفکری که هنوز معماری اسلامی و شهر اسلامی را در کپی شمایل هندسی ساختمانهای گذشته می داند تنها جسم را دیده ، روح را فراموش کرده است.
در این مورد بیشتر مینویسم.

1 پیام:

ناشناس گفت...

خيلي عالي بود ممنون

ارسال یک نظر

از اینکه با ارایه نظر ، همفکری میکنی ممنونم.